Wymiana rozrządu

Zadaniem układu rozrządu jest doprowadzenie paliwa do silnika oraz usunięcie z niego spalin.
Czas otwarcia poszczególnych zaworów jest ściśle określony, pracą zaworów steruje właśnie rozrząd. Elementem przekazującym napęd z wału korbowego do wałków rozrządu jest najczęściej pasek rozrządu lub łańcuch.
Wymiana rozrządu powinna odbywać się regularnie w celu wyeliminowania jego ewentualnej awarii.

Większość samochodów wyposażonych jest w pasek rozrządu. Jest on tańszy, lżejszy i pracuje znacznie ciszej od łańcucha. Wytrzymałość paska zależy od producenta auta. Najczęściej jest to 60.000 lub 90.000 kilometrów.

Z kolei łańcuchy wytrzymują zwykle cały okres, w którym eksploatowany jest samochód, ale jest to również uzależnione od modelu auta. W niektórych z nich po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów zaleca się ich wymianę, wraz z kołami zębatymi. Dużo częściej wymieniane są elementy, które napinają i prowadzą łańcuch.

Niestety, nie można sprawdzić w jakim stanie jest rozrząd w naszym aucie. Należy zatem postępować wg zaleceń producenta samochodu. Nie stosowanie się do nich może doprowadzić do poważnej i bardzo kosztownej awarii, a w przypadku starszych aut naprawa może być zupełnie nieopłacalna.

Wymiana samego paska nie załatwia sprawy. ponieważ jest to czynność bardzo pracochłonna warto od razu wymienić na nowe rolki prowadzące i rolki napinające. W przypadku, gdy pompa wody również napędzana jest za pomocą paska, podczas wymiany trzeba ją sprawdzić. Często zdarza się, że wymaga wymiany.

W przypadki zakupu samochodu używanego powinniśmy bezapelacyjnie wymienić rozrząd, jeżeli nie mamy stu procentowej pewności, jak dawno i przy jakim przebiegu operacja ta była zrobiona. Oględziny w warsztacie samochodowym nie zagwarantują, że wszystko jest w porządku. Z reguły nie istnieją objawy zużycia rozrządu. Jeżeli już występują to bardzo rzadko. Dzieje się tak w przypadku, gdy uszkodzeniu ulegnie któraś z rolek lub pompa wody, wówczas słyszalny jest specyficzny dźwięk.

Należy pamiętać aby nie zapalać samochodu wyposażonego w pasek rozrządu "na popych". Grozi to przestawieniem faz rozrządu albo nawet do zerwaniem paska, co może spowodować konieczność remontu silnika. W przypadku kiedy mamy łańcuch rozrządu niebezpieczeństwo takie jest mniejsze.